از آنجایی که روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق نمونه گیری تصادفی ساده است و حجم جامعه نامحدود است، برای محاسبه تعداد نمونه، از فرمول کوکران به صورت ذیل استفاده شده است.
n=
n: حجم نمونه پژوهش
d: سطح دقت مطلوب یا سطح خطای حدی
P:نسبت برآورد شده از وجود صفت یا ویژگی در جامعه
q: عدم وجود صفت یا ویژگی
:Zمقدار سطح زیر منحنی در سطح اطمینان مطلوب
بدین ترتیب با فرمول فوق و سطح خطای ۰۸/۰حجم نمونه ۱۵۰ به دست آمد،محقق تعداد۱۷۰پرسشنامه توزیع کرده و در نهایت ۱۵۰پرسشنامه پس از پیگیری محقق حاصل شده است.
۳-۴٫ روش جمع آوری داده ها
از آنجایی که پژوهش حاضر از نوع توصیفی میباشد،همچون بسیاری از مطالعات توصیفی که از منابع ثانویه برای روشن شدن مباحث نظری پژوهش وبدست آوردن اطلاعات مورد نیاز از روش جمع آوری کتابخانه ای به عنوان مفیدترین روش استفاده می شود،از این روش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه پژوهش استفاده گردید.از این رو با مطالعه کتابها،مقالات وسایر منابع کتابخانه ای ونیز تحقیقات مرتبط و جستجو در اینترنت واطلاعات مورد نیازجمعآوری گردید.
برای جمع آوری اطلاعات مربوط به فرضیه ها و پرسشهای پژوهش،از روش میدانی استفاده شده وابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه میباشد.
در پرسشنامه این تحقیق از سوالات بسته استفاده شده است،چرا که پرسش بسته به فرد کمک می کند تا با انتخاب یکی از گزینه های فراهم شده،سریعتر تصمیم بگیرد وهمچنین استخراج اطلاعاتی راکه باید تحلیل شوند برای پژوهشگر سادهتر کند.
۳-۵٫ پرسشنامه
پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی،عبارت است از مجموعه ای از پرسشهای هدفدار که با بهره گیری از مقیاسهای گوناگون،نظر،دیدگاه وبینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد(خاکی،۱۳۸۴).
از جمله ویژگیهای یک پرسشنامه مناسب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-دارای مقدمه رسا وواضح بوده و سوالها بدون ابهام باشند.
۲-سوالات طوری تنظیم شود که آزمودنی تحریک شود به آنها پاسخ دهد.
۳-از به کاربردن واژه ها، اصطلاحات نامفهوم ونامأنوس و از ارائه سوالاتی که پاسخگو رابه پاسخ خاصی هدایت می کند پرهیز شود.
۴-از طرح سوالات پیچیده،غیرقابل درک،طویل ودوپهلو اجتناب شود(خاکی،۱۳۸۴).
پس از آنکه پرسشنامه تنظیم شد،یک اجرای مقدماتی از پرسشنامه می تواند بر اعتبار آن بیفزاید.هدف از اجرای مقدماتی پرسشنامه برطرف کردن نواقص واشکالات احتمالی است که معمولاً برروی افراد اجرا می شود که در درون جامعه آماری قراردارند.اجرای مقدماتی،روایی،پایایی وقابلیت اجرایی پرسشنامه را افزایش میدهد(خلعتبری،۱۳۸۵).
۳-۶ چگونگی تنظیم پرسشنامه
پرسشنامه مرتبط با این تحقیق در دو بخش کلی تنظیم شده است:
بخش اول:شامل اطلاعات شخصی پاسخدهنده است.
بخش دوم:شامل سوالاتی است که به تعیین وبیان رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و افشای اختیاریدر بین حسابداران می پردازد.
جدول ۳-۱- شاخص ها و منابع پرسشنامه
شاخص شماره سؤالات مرتبط به شاخص در پرسشنامه جمع منبع سؤالات امید واری از سوال ۱ تا سوال ۶ ۶ Shogren & et al ,2006 رضایت از زندگی از سوال ۷ تا سوال ۱۱ ۵ Christie and L.Geis, 1960 عزت نفس از سوال ۱۲تا سوال۲۷ ۱۶ Christie and L.Geis, 1960 افشا از سوال ۲۸تا سوال۳۷ ۱۰ کاشانیپورو دیگران، ۱۳۸۸
۳-۷٫ روایی وپایایی ابزار جمع آوری اطلاعات
برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷/. باشد پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است(مومنی,۱۳۸۶).
جدول ۳-۲- آلفای کرونباخ متغییرهای تحقیق
متغیرآلفای کرونباختعدادامید واری ۷۱۱/۰ ۶ عزت نفس ۸۰۸/۰ ۱۶ افشای اختیاری ۷۹۱/۰ ۱۰ رضایت از زندگی ۷۷۶/۰ ۵
جدول فوق آلفای کرونباخ و تعداد سوالات مربوط به متغیرها را ارائه میدهد. از آنجایی که مقدار آلفای کرونباخ برای همه متغیرها بزرگتر از ۷/. است.لذا آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردارمیباشد.
استفاده از پرسشنامه های معتبر در سطح ملی و بین المللی و تایید اساتید راهنما ومشاور نیز روش تعیین روایی ابزار تحقیق حاضر محسوب می شود.
۳-۸٫ روش تحلیل داده ها
برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش آزمون همبستگی استفاده میگردد. برای بررسی ضرایب همبستگی بین متغیرهای پژوهش، در صورتی که متغیرها دارای توزیع نرمال باشند از روش پیرسون و در صورت عدم برقراری فرض نرمال بودن از روش همبستگی اسپیرمن استفاده می شود. همچنین از روش رگرسیون خطی نیز برای بررسی رابطه بین متغیرهای ویژگیهای شخصیتی افراد با افشا استفاده میگردد.
۳-۹ خلاصه وجمعبندی
در این فصل به معرفی روشهای آماری که برای بررسی سوالات وفرضیههای تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد،پرداخته شده است.
فصل چهارم
تجزیهوتحلیل داده ها
مقدمه
موضوع این فصل تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش میباشد. ابتدا آمار توصیفی اطلاعات گردآوری شده ارائه خواهد شد. سپس نرمال بودن داده ها بررسی شده و در نهایت با بهره گرفتن از آزمونهای آماری، فرضیه پژوهش مورد آزمون قرار خواهد گرفت. پس از بررسی متون و پژوهشهای انجام شده در زمینه موضوع پژوهش، پرسشنامهای بر اساس این مطالعات تنظیم شد. پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری داده های پژوهش، شامل دو بخش پرسشهای عمومی و پرسشهای اختصاصی مربوط به متغیرهای تحقیق بود. در توضیحات پرسشنامه، ضمن تشریح اهداف پژوهش و اهمیت آن، به آزمودنیها اطمینان لازم در مورد محرمانه بودن پاسخهای آنها داده شد تا با حسن نیت و اعتماد بیشتری پرسشنامه را تکمیل نمایند. در مجموع تعداد ۱۵۰ پرسشنامه تکمیل گردید که بر اساس اطلاعات استخراج شده از آنها، فرضیه های پژوهش آزمون خواهند شد. تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن داده هایی که به طرق مختلف جمع آوری شدهاند، خلاصه، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری روابط بین داده ها و انجام تحلیلهای علمی به منظور آزمون فرضیهها فراهم شود. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش میشوند. در این راستا، تکنیکهای آماری مختلف در استنتاجها و تعمیم نتایج نقش بسزائی بر عهده دارند.
۱-۱ آمار توصیفی متغیرهای پژوهش
در جدول ۴-۱ آمار توصیفی مربوط به ویژگیهای فردی اشخاصی که پرسشنامه را تکمیل نموده اند ارائه شده است. این ویژگیها شامل جنسیت، وضعیت تأهل، سن، مدرک تحصیلی، شغل و سابقه کار میباشد.
“