شرایط اختیاری
این دسته از شرایط که با مداقه در مواد قانونی به دست آمده، از جمله شرایط الزامی نبوده و بنابراین جهت کمال و شفافسازی عقد رهن دریایی آورده شده است که در این بند بررسی خواهند شد.
الف. شرط بیمه
برای روشنتر شدن موضوع، ابتدا مختصری به ماهیت بیمه و انعقاد آن میپردازیم و سپس به نقش بیمه و آثار آن در رهن دریایی خواهیم پرداخت.
- ماهیت و انعقاد بیمه دریایی
بهطور کلی بیمه این چنین تعریف شده است: «بیمه عملی است که به موجب آن یک طرف (بیمهگر) در مقابل دریافت مبلغی (حق بیمه) تعهد میکند خسارت طرف دیگر (بیمهگذار) را در مواقع بروز خطر معینی بپردازد»آنچه عمدتاً در بیمه مورد توجه قرار میگیرد، تحت پوشش قرار دادن خسارات وارده و تعیینشده است.[1]
بیمه قراردادی است که از توافق ارادهی طرفین یعنی بیمهگر و بیمهگذار به وجود میآید. حال باید به بررسی ماهیت بیمه پرداخت. بیمه با توجه به اطلاق مادهی 183 قانون مدنی و همچنین تعریف مادهی 1 قانون بیمه، مصوب 1316، عقد محسوب میشود. اما، آنچه محل اختلاف است، این است که چگونه عقدی است؟ آیا عقدی مستقل با عنوان و احکام خاص خود است یا اینکه درواقع یکی از عقود معین نظیر قرض، هبه و صلح است؟ نظریات مختلفی در اینخصوص داده شده و عدهای عقد بیمه دریایی را بهعنوان قرض و ضمان و هبهی معوض و صلح تلقی کردهاند که به دلیل طولانیشدن بحث از توصیف آن ها اجتناب میکنیم.[2]
اما، آنچه پذیرفته شده ، نظریه استقلال عقد بیمه است که با فقه اسلام سازگاری دارد؛ چرا که نزد عرف دارای آثار عقلایی و ویژگیهایی است که آن را از سایر عقود جدا میکند و مورد قبول عقلا است. از طرفی دیگر، با قواعد کلی صحت معاملات تناقض ندارد و هدف نامشروعی را دنبال نمیکند.
حال باید دید چه تعریفی از بیمه دریایی قابل ارائه است. متأسفانه هیچ ماده ای در قانون دریایی ایران به ارائه تعریفی از قرارداد بیمه دریایی نپرداخته است؛ لذا، بررسی تعاریف بهعملآمده از دیدگاه حقوقدانان و قوانین سایر کشورها ضروری به نظر میرسد. برای این منظور، ابتدا تعریف قانون بیمه ایران از عقد بیمه را میآوریم که در مادهی یک بهطور کلی تعریف شده و اختصاص به عقد بیمه دریایی ندارد و در هیچ مادهی دیگر از این قانون یا قوانین دیگر نیز تعریفی خاص از قرارداد بیمه دریایی به عمل نیامده است؛ بنابراین، تعریف مزبور، تعریف قانون دریایی ایران از عقد بیمه دریایی نیز محسوب میشود. این ماده چنین مقرر میدارد: «بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد میکند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، درصورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد. متعهد را بیمهگر، طرف تعهد را بیمهگذار، وجهی را که بیمهگذار به بیمهگر میپردازد،حق بیمه و آنچه را بیمه میشود، موضوع بیمه مینامند».
ایرادی که به این تعریف میتوان وارد کرد این است که هیچگونه اشارهای به عنصر اصلی بیمه نشده است که همان «تأمین و جبران خسارت» است و هدف و علت غایی قرارداد بیمه را تشکیل میدهد و این قرارداد را طوری تعریف کرده است که گویی درواقع این امر نیز چیزی جز معاملهی پول با پول نیست.[3]همانطور که در قمار و ربا و شرطبندی، مطلب غیر از این نیست و تنها صورتهای آن ها با یکدیگر متفاوت است.[4]
اما، تعریف صحیحی از قرارداد بیمه دریایی در حقوق ایران ارائه شده که اینچنین است: «قرارداد بیمه دریایی عقدی است که به موجب آن یک شخص در ازای گرفتن مبلغ معینی با تعهد به جبران خسارت احتمالی ناشی از خطرهای مشخصی به شخص دیگر تأمین میدهد».[5]
یکی دیگر از متداولترین تعاریف موجود در این زمینه، مادهی 1 قانون بیمه دریایی انگلستان است که مقرر میدارد: «قرارداد بیمه دریایی، قراردادی است که به موجب آن بیمهگر تعهد میکند تا سقف مبلغ مورد توافق، خسارات دریایی سفر دریایی را به بیمهگذار جبران نماید.» گفتنی است که قرارداد بیمه حملونقل دریایی تابع مسائل و قوانین بینالمللی خاص است و از طرف دیگر، انتقال خطر و ریسک از بیمهگر به بیمهگذار باعث گردیده تا بیمه نامهها تحت یک شرایط مدون و بهصورت یکنواخت در عرف بینالملل تدوین گردند، تا در صورت بروز حادثه، حقوق و تعهدات بیمهگر و بیمهگذار به صورت یکنواختی مورد شناسایی قرار گیرد. به همین دلیل مؤسسات متفاوتی اقدام به تدوین و تنظیم شرایط عمومی بیمهنامههانمودهاند که یکی از مشهورترین آن ها«انیستیتوی بیمهگران لندن» است.[6]
[1]ایرج بابائی، حقوق بیمه، چاپ اول، تهران: سمت، 1382، ص 19.
[2]امیر صادقی نشاط،حقوق بیمه دریایی، چاپ اول،تهران:مؤسسه آموزش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، زمستان 1370، صص 27-24.
[3]همان، ص 35.
[4]همان.