- بازارکار و آموزش فنی و حرفه ای
کار انسان را صیقل می دهد و به خودی خود اثرات ارزشمند تربیتی دارد . ایجاد روحیه کارآفرینی در انسان موجب توسعه فرهنگ بالنده و استقلال آفرین در آحاد جامعه شده و به تبع آن استقلال کشور را به ارمغان می آورد . از سوی دیگر در هر واحد آموزشی استعدادها و ظرفیت های بالقوه معنوی و مادی وجود دارد که با هدایت و نظارت و همکاری دست اندرکاران آن واحد می تواند در ارتقاء همه جانبه آن واحدها و تأمین بخشی از هزینه های ضروری کارگاه ها بکار گرفته شود .
تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 و آئین نامه اجرایی مربوط ، مصوب کمیته محترم وزیران ( شماره 8224 مورخ 27/4/62)
تلفیق آموزش با کارهای تولیدی ، خدماتی و پژوهشی گام بسیار مؤثری در جهت هرچه بیشتر کاربردی کردن ، تعمیق و اصلاح آموزشها دارد .به منظور بهره مندی از این راهکارها، واحدهای آموزشی براساس ماهیت آموزشی خود می توانند به امر قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه اقدام نمایند ، به گونه ای که با برنامه های آموزشی آنها منطبق و هماهنگ بوده باشد . بر طبق این قانون کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای با انعقاد قرارداد با بخش های داخلی و خارجی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) محصولات تولید شده خود را به فروش می رسانند و به استناد اصل پنجاه و سوم قانون اساسی کلیه درآمدهای حاصل از فروش باید در حساب متمرکزی که توسط خزانه داری دولت ابلاغ می شود واریز گردد. سپس مقداری از درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی را ذیحساب خزانه داریی متناسب با وجوه واریز شده توسط واحد آموزشی و مبالغ تخصیص یافته برای هریک از واحد ها توسط شورای عالی هماهنگی آموزش فنی وحرفه ای کشور اقدام به پرداخت به حساب بانکی آن سازمان خواهد نمود.
هدف کلی
استفاده بهینه از ظرفیت های واحدهای آموزشی به منظور ارتقای کیفیت آموزش ، بهبود کیفی و افزایش محصول ، ارائه خدمات و تأمین بخشی از نیازهای داخل و خارج از آموزش و پرورش .
اهداف جزیی
- افزایش بهره وری و ارتقاء کیفی آموزش
- اقتصادی نمودن آموزش
- برقراری ارتباط نزدیک بین آموزشها و نیازهای بازار کار
- افزایش توانایی علمی و عملی و افزایش روحیه اعتماد به نفس و خودباوری فراگیران
- افزایش توانایی هنرآموز ، استادکار و دبیر .
- تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز واحدهای آموزشی ، آموزش دهندگان و فراگیران
- ایجاد انگیزه در نیروهای آموزشی و فراگیران
- افزایش روحیه مشارکت و تعاون بین کارکنان واحدهای آموزشی
- استفاده بهینه از امکانات ، تجهیزات واحد آموزشی
- فراهم نمودن زمینه های مناسب برای خوداشتغالی و ترویج فرهنگ کارآفرینی .
ضرورت
با توجه به وضعیت موجود کارگاه های آموزشی و از آنجایی که آموزش همواره با تولید همراه می باشد و دو وجه تفکیک ناپذیر، آموزش و تولید است لذا به منظور بهبود کیفیت آموزش و بهبود کیفیت تولید و افزایش محصول نیاز است به راهکارهای مناسب با واقعیت های موجود دست یافت لذا با هدف افزایش بهره وری و استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه موجود در کارگاه ها و استفاده بهینه از توانمندی های کارآموزان، طرح مزبور تنظیم شده است.